werkcafe

Museum voor Communicatie helemaal vernieuwd

Museum

Dinsdagavond 31 oktober 2017 bezocht ik samen met 60 genodigden het vernieuwde Museum voor Communicatie, voor een exclusief kijkje achter de schermen bij een “Under Construction” Event. Terwijl er nog hard werd gewerkt aan de diverse ruimtes, werden wij even in de watten gelegd en hoorden we over de nieuwe toekomstvisie van het museum. Hiervan heb ik een filmpje gemaakt.

Hernieuwde kennismaking

Het was iets meer dan een jaar geleden dat ik voor het laatst bij het museum binnen was. Toen al zag ik de laatste pogingen van het museum om met een nieuwe tentoonstelling een sprong te maken om een nieuwe doelgroep binnen te krijgen. Dit hielp niet echt en daarom heeft het museum uiteindelijk gekozen voor een geheel nieuwe start.

MuseumUit eigen ervaringen

Mijn laatste werkdag in het museum kan ik me nog goed herinneren. Met lood in mijn schoenen draaide ik nog een dagje mee, en moest toen het museum de rug toe keren. Dit omdat de richting dat het museum had gekozen niet echt (volgens mij en wat anderen) een toekomst zou geven aan al dat moois wat het museum te bieden had. Heb er 5 jaar rondgelopen als gastheer en daarbij vele lessen gedraaid met mijn collega’s.

Begin van de leegloop

En met een andere collega die net zo gek was als ik, het museum zover als dat mogelijk was bijgehouden. De nieuwe mensen die met het museum een nieuwe weg wilde inslaan kozen een verkeerde weg. Het geld verdienen aan de zaalverhuur zorgde ervoor dat steeds meer ruimtes in het museum geleegd werden. Het nostalgische werd beetje bij beetje eruit gehaald. Toen ik vertrok waren er in het totaal nog twee dingen die uit het originele museum stamden.

MuseumNieuwe start

Het museum is letterlijk op één ding na ( de ‘Transorma’ sorteermachine), leeg geveegd en opnieuw ingedeeld. De ruimtes zijn in zijn geheel vernieuwd en zichtbaar gevuld met stukken uit de collectie van het museum. Als voorbeeld de verlichting in alle ruimtes hebben als versiering telefoon attributen. In iedere ruimte is het heden en het verleden te bekijken en te bewonderen. Juist ook de toekomst van communicatie heeft een belangrijke rol gekregen.

Koude koelkast

De grote aanpassing is dan wel dat alle ruimtes een metamorfose hebben gekregen. Van een brave koude kille koelkast, naar een warm en knusse ruimte waar kleur en de museumcollectie een rol spelen door het gebouw. Alle witte muren zijn versierd met kleurrijke posters of attributen. En iedere ruimte heeft zijn eigen ontworpen vloerbedekking.

MuseumOude vrienden van toen

Bij deze wandeling door het museum kwam ik veel oude bekenden tegen. Niet oud collega’s of vrienden, nee attributen waar ik vele keren aan bezoekers iets over mocht vertellen. Veel van de spullen hebben een mooie omlijsting gekregen en zijn weer zoals toen weer helemaal terug. Waarom is dit zo belangrijk? Nou, omdat wij op de werkvloer van bezoekers vaak de vraag kregen waarom sommige attributen er niet meer staan, wat zeg je dan? Ook als er wat stuk was, dan waren wij de eerste persoon die ze aantikten Dit hebben vaak genoeg gemeld, maar ja wie waren wij. Wij, de gastdames en -heren, waren eigenlijk de ogen en oren van het museum. Niet dat het na een tijdje wat uit maakte, helaas. We moesten maar gewoon zien hoe we het schip draaiende konden houden.

Museum

Ook een oude favoriet die terug is de buizenpost

Dingen van toen

Een groot aantal van de attributen staan weer te pronken in het gebouw. En ondanks dat alles nog niet klaar was, stonden er al veel meer spullen in gebouw dan toen in vertrok. Een heleboel spullen die er staan zullen de jongeren niet herkennen. Laat staan, dat ze weten waar het voor is gebruikt. Bekijk hier een filmpje die ik toen maakte. Wat voor de een onbekend is zal anderen doen denken oh ja, dat was zo en al weer zolang geleden. Een meneer vertelde dat hij was vergeten dat je boekje postzegels uit een automaat kon kopen.

De grote twee

De sorteermachine en de telefooncentrale hebben nog steeds een plekje in het museum. De sorteer machine staat nog steeds op zijn plekje en weer goed zichtbaar voor iedereen. De telefooncentrale zag ik een stukje van weer terug op de tweede verdieping. Hier stond hij toen ik er begon. Weet niet of deze nog vertoont zullen worden. En ja hoe leg je kinderen uit waar verkeer verbonden vandaan komt. En erger nog dat hoeveel banen het opkomen van het mobieltje heeft gekost. Dit omdat waar je vroeger mensen voor nodig had gaat nu met het gemak van een knopje.

MuseumWat hebben we verloren met de mobiele revolutie

Eerst schreef je een briefje waar een postzegel op moest die je moet halen of kopen. Dan moest je hem posten. Dat werd vervoerd door het land en uiteindelijk weer door een ander tot aan de deur bezorgt. Bijna precies het zelfde ging het bij het versturen van een telegram. Nu stuur je een smsje en heb je al die mensen niet meer nodig. Nu doe je boodschappen online en kom je de deur niet meer uit. Voor bellen had je eerste een hele grote groep dames en heren nodig die je dan doorverbonden met de mensen die je wilde bellen. En als dat dus mis ging, daar kwam de term “verkeerd verbonden” vandaan. En zo zijn er nog vele andere voorbeelden.

MuseumMet een nieuwe naam naar de toekomst

Met een hele frisse nieuw naam “COMM” gaat het museum 3 november 2017 weer een nieuwe toekomst tegemoet. Het museum wil met deze metamorfose, het oude stoffige imago achter zich laten.

Alsof je een grote winkel bezoekt

Het gebouw is ingericht alsof je een groot warenhuis bezoekt. Hierdoor kunnen de afdelingen af en toe van inhoud wisselen net als in een winkel. Je kunt als het ware struinen door het heden en verleden van communicatie. Het museum wil nu duidelijk weten wat bezoekers vinden van alles in het museum. Hiervoor zijn er wat technische snufjes verstopt overal in het gebouw. Met een aantal sensoren door het gebouw kan het museum in de gaten houden welke dingen in het museum vaak worden bekeken en wat niet. Hierdoor kan het aanbod van bezienswaardigheden aangepast worden aan de reacties van de bezoekers.

MuseumDe voor en nadelen van communicatie

In een aantal van de ruimtes wordt aandacht besteed aan de mooie en niet zo mooie dingen van communicatie. Zo wordt ook duidelijk gemaakt, wat moet je wel of niet aanvinken bij programma’s in je telefoon. Tobias Walraven, de nieuwe directeur van COMM, vertelde met trots over de ontwikkeling en filosofie van het museum. Hoe het oude PTT Post museum transformeerde naar een museum klaar voor de toekomst.

Meer dan een museum

Het museum heeft nu ook extra functies voor grote en kleine ondernemers. Als zzp’ers kun je voor een redelijke prijs hier een flexplek boeken of een vergaderzaal naar eigen smaak uitkiezen. Hiermee speelt het museum in op de trend dat veel kleine zelfstandigen geen eigen ruimte meer nodig hebben om vanuit te werken. Je huurt naar behoefte een werkplek en voor de rest doe je alles thuis.

MuseumAlleen even naar binnen…

En je kan nu ook zonder toegangskaartje een bakkie doen als je dat wil in een van de meerdere koffieruimtes. Er zullen ook diverse workshops worden gegeven op het gebied van communicatie. Op de woensdagavond zullen er bijeenkomsten worden georganiseerd waar het publiek aan kan deelnemen.

Scholen

Voor scholen heeft het museum een andere aanpak gekozen. Het bezoeken van scholen met lespakketten behoort nu bij een van de taken. Daarnaast zijn er voor bepaalde groepen meerdere schooltrajecten uitgezet die de leerlingen zelf kunnen volgen volgens het inzicht van de schoolleiding.

MuseumBreng eens een bezoekje

Het vernieuwde museum is zeker een paar bezoekjes per jaar waard. Al was het om er een kopje koffie te drinken buiten het drukte van het centrum. Zeker ook omdat meerdere delen van de tentoonstellingen tijdelijk zijn. En om de zoveel tijd opnieuw zullen worden ingevuld. Trouwens de museumjaarkaart is hier nog steeds welkom.

Meer informatie staat op de website http://www.comm.nl/

2 Vind ik leuk
2 Vind ik leuk leden vinden dit artikel leuk
6.943 keer bekeken

Reageren

Reacties

Er zijn nog geen reacties op dit bericht.